پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
نظری شاهرودی

حوزه/ رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر لزوم افزایش فعالیت های فقهی در زمینه های جدید و نوپدید تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  نظری شاهرودی چهارشنبه شب در مراسم هم اندیشی مسوولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزه  که در نهاد نمایندگی ولی فقیه در قم برگزارشدگفت: بدون پژوهش توسعه امکان ندارد و پایه اصلی اقتصاد مقاومتی نیز اقتصاد دانش بنیان و پژوهش محور است.

وی افزود:پژوهش در حوزه نسبت به گذشته پیشرفت کاملی داشته است؛ در سال 57یک نشریه عمومی وجود داشت، ولی امروز نشریات متعددی با رتبه های علمی پژوهشی و علمی ترویجی فعالیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری شاهرودی اظهارکرد: با وجود این فرایند تکاملی نباید از این مطلب غافل شویم که نقاط ضعف را رفع نکنیم؛ هم پوشانی ها در این عرصه باید در نظر گرفته شود که کار تکراری انجام نشود.

وی گفت: کار پژوهشی در حوزه های علمیه در حال انجام است؛ ولی برخی از پژوهش های زمانه ما باید به صورت گروهی انجام شود؛ این کار باید به شکل مباحثه ای انجام نشود نه اینکه هر فصلی را یک نفر انجام دهد که در اینجا ممکن است که آسیب ها بیشتر باشد.

نیازهای جدید و مسایل مستحدثه را وارد متن حوزه کنیم

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انجمن های علمی که توان بسیاری برای انجام فعالیت های علمیه در حوزه دارند؛ باید از ظرفیت های امروز پژوهش در کشور استفاده کنیم؛ باید نیازهای جدید و مسایل مستحدثه را وارد متن حوزه کنیم.

وی افزود: مسایل مستحدثه در حوزه مطرح است و باید این روند توسعه یابد و این گستردگی بیش از پیش باشد و مسایل مستحدثه را به خوبی پیگیری کند.

معاون جامعه مدرسین  اظهارکرد: مساله بیمه در بیش از 80 سال پیش نیز از سوی علمای ما پاسخ داده شده است، ولی امروز مباحث بیمه ای بسیار توسعه یافته است و به همین میزان باید این کار در حوزه توسعه یابد و تحقیقات فقه استدلال بیمه به اندازه نیازهای امروز باشد.

وی گفت: امروزه باید در آموزش های حوزه نیز به شکل جدی به مسایل مستحدثه توجه داشته باشیم این دغدغه را در میان طلاب مطرح کنیم.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha